Expo/6:e Juni


Låt mig summera dagen i ett ord: Jippo. Expot i sig, som en stor nöjespark eller en värld i miniatyrform. Och nationaldagen, som firades i Sveriges paviljong tillsammans med runt 200 andra utlandssvenskar. Mamma och kören, iklädda folkdräkter, sjöng Bellman och Ronja Rövardotter så det osade. En gubbe (tror han jobbade på konsulatet) höll ett tal om det svenska fosterlandet och började mot slutet lipa. Det bjöds på sillmackor och fria drinkar. Och med en utsikt över stadens neon, på den trevliga uteterassen, fann jag mig själv förvånansvärt nöjd mitt livs första 6:e juni firande. Kanske just för att jag inte hade förväntat mig någonting alls. Kanske för att jag var svensk men slapp vara i Sverige. Kanske för att snygg-Peter var där med gitarren.

Hursomhelst. Hemma nu. Har fumlat med jobbintroduktionen i brist på hjärnceller och önskar just nu att jag aldrig tackat ja till att jobba på ett demensboende. Men det blir ju bättre. Jag vet ju det. Jag vet.



Nationaldagen.



Terass Sweden. Expo Shanghai 2010.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0