Projekt sjuksyster


Tredje dagen i studerandets värld idag. Anar redan en oerhörd skepsis hos mig själv. Snart 4 år efter studenten nu och det känns. Dåligt. Akademiska termer har fallit i glömska och jag måste på något sätt tina upp de nu. 
Mina morgonrutiner sen. Om jag ändå hade fortsatt leva i Shanghai-tid. Jetlag tid. Att gå upp 7 på morgonen måste ju ändå anses helt normalt. Jakob och jag tycker inte det. 
Skönt att man har honom förresten. Bekvämt. Men kanske inte helt smart att vara osocial mot de andra. Lovar oss själva att inte förlita oss på varandra alltför länge. "Sagotemasittning" (klä ut dig till en prinsessa") på fredag känns dock inte helt okej. Men nästa lördag, sittning med chalmeristerna. MYCKET lovande. Förresten delas vi snart in i mindre seminariegrupper och DÅ. Att, som i dagsläget, umgås med 100 pers samtidigt är ett mission impossible.

Praktisk kontra teoretisk utbildning har de snackat mycket om, föreläsningstanterna. Det finns kort sagt en konflikt mellan att läsa böcker och ha VFU (praktik). Hela 1/4 av mina 3 år kommer att bedrivas ute på fältet. Great. Förhoppningsvis kan jag få lov att svimma första gången redan nästa vecka, då första fältstudierna börjar.
Men jag är en superglad, go, käck och positiv tjej också! (Eller..) Äh, det är ju fullt normalt att vara kritisk och osäker. Det har gått 3 dagar. Så. Det här kommer bli hur bra som helst. Jag må vara en sökare och jag vill inte jobba på avdelningen för blodiga läckande pulserade skottsår. Men. Halva grejen är faktiskt att utbildningen ger bredd. Jag kan jobba utomlands, inom psykiatrin, på en barnklinik. Bara det. Guld.

Studentlivet bjuder ju förresten på så många andra möjligheter. Att träna på Fysiken exempelvis. Hade först tänkt skriva ett helt inlägg om detta med titeln "Gymprojket som varade 1 dag". Den korta versionen lyder att jag åkte på PROVA PÅ-DAGAR igår kväll. "Kom och testa Sveriges största gym, GRATIS". Bra lät det. Kruxet: jag var inte ensam. Med tanke på att det var KÖ för att komma in i omklädningsrummet, satte jag mig bitter och jävlig, 40 min på bussen hem igen. När jag bytte linje på Valand gick jag in på 7-eleven och köpte en stor fet dammsugare och avslutade på så vis en riktig toppenkväll.

Nu ska det lagas ofestlig studentmåltid. Likamedstecken med tonfisk på burk. Tänk att jag lärde mig äta det i Afrika. Jag är fan bäst. Lovat mig själv att sätta på min enda tränings-DVD därefter. "Hi, I'm Michelle, welcome to Pilates for dummies".  Tänker ringa Maria också. Min gamla polare från tiden på hemtjänsten Stenungsund som sjukt läskigt dök upp 3 gånger i korridoren på EXAKT SAMMA PLATS vid 3 olika tillfällen. Och då på det OÄNDLIGT stora området "Sahlgrenska Akademin". Måste ju finnas nån mening med det. Meant to be.

Ta hand om er nu. Kram.



 
 Jag, 80 år tidigare.



Kommentarer
Postat av: mami

Vad söt du är på kortet gumman;-) Lycka till nu och så kan du ju alltid nynna på sången "ska bli sjuksyster jag, tralala"

2010-01-21 @ 04:52:36
URL: http://holmekagan.blogg.se/
Postat av: john

du får lära mig äta tonfisk på burk när jag hälsar på dig sen

2010-01-21 @ 07:51:59
URL: http://shanghainights.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0