Happy new 2010


Det är minusgrader ute. Jag står tillsammans med tusentals förväntansfulla kineser och tittar upp mot en himmel som alldeles strax ska färgas röd av fyrverkerier. Annika och John är också med mig. Men vi har kommit ifrån Max o de andra tyskarna, istället delar vi vårt söta kinesiska rosévin med en het amerikan och en försynt österrikiska utan vinterjacka. Sekundrarna tickar och plöstligt händer det. Klockan slår tolv och Shanghai lyser upp i ett sprakande färgkalas. Vi har ingen aning men vi hoppas - att detta ska bli det bästa året i våra liv. 

En timma senare och jag finner mig själv dansandes på en glassig klubb på Peoples Square. Annika och jag är inte de enda västerlänningarna här, men vi är naturligtvis de coolaste. Högst upp vid Dj-båset står vi och skrattar när kines efter kines ger oss trånande blickar. "I'm a famous music producer in Hong Kong" är bara en av raggnigsreplikerna vi möter. Housemusiken fyller vårt sinne och Sverige känns långt borta nu. Men trots att natten ännu är ung är inte vi det längre. Medans min bror och Max drar vidare till något ännu fräckare ställe sitter jag istället i taxin hem och filosoferar till stadens neon. Innan ögonlocken faller avger jag för mig själv 2010 års löften. 1. Att inte skaffa ny pojkvän. 2. Starta en blogg.


 
Lillebror ser ljuset.


 
Ankan och jag klubbar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0